Tv för små bebisar

Nu sa mamma att barn under 2 år ska inte se tv, har experterna sagt. Det kan bädda för koncentrationssvprigheter längre fram...



Läste lite på internet ang tv och barn.

På vilket sätt är det här felkopplingarna farliga?
-Det är oftast inte farligt men det finns amerikanska forskningsresultat som visar att vissa barn som tittar mycket på teve riskerar att utveckla adhd. Det är ganska kontroversiella rapporter men jag anser att man bör beakta detta precis som man reagerar på alla andra larm om skadliga miljöfaktorer. Däremot är det mer väl belagt att pojkar som tittar på tv mer än tre timmar per dag oftare får skolproblem och blir mer våldsamma.

Men i så fall riskerar vi ju att få en hel generation med adhd eftersom nästan alla småbarn tittar på teve idag?
-Nej, Bolibompa och bra kvalitetsfilmer tror jag inte är farligt. Barn är olika också och det är en väldigt liten grupp barn som tillhör riskgruppen. Det är alltså främst de barn som har anlag för adhd som jag tror kan ta skada av att titta mycket på teve. Men att gå så långt som att förbjuda tevetittande för små barn är kanske att gå ut lite hårt. Det jag vill är att få föräldrar att verkligen tänka till så man inte fastnar i att slentrianmässigt sätta barnen framför teven.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bebisimagen.blogg.se

Gravid med första bebisen

RSS 2.0