Sammandragningar/förvärkar

Jag blev ju sjukskriven pga ont i fogarna plus sammandragningar som var täta och borde ibland ont.
Nu när jag har tagit det lugnt och vilat, så kan jag tycka att jag ändå har mycket sammandragningar. Kan ha kring 5 stycken på en halvtimme då jag ligger i soffan, trotts jag inte gjort något under hela dagen.

Har även börjat få "mensvärk" längst ner på livmodern, förvärkar. Igår hade jag det i cirka tre timmar på morgonen, som sedan övergav till ömhet i underlivet (uppluckring..?) som varade ett par timmar.

Tur ska jag till BM på måndag, så då kan jag prata med henne ang detta.
Har läst redan och vetat länge allt ang sammandragningar, förvärkar, uppluckring, fogar osv. Men när jag har så mycket sammandragningar trotts vila, då blir jag fundersam..



Sammandragningar - Livmodern drar ofta ihop sig under hela graviditeten, och detta kallas sammandragningar. Till en början känns dem knappt men aktiviteten i livmodern tar fart allteftersom. Veckorna innan förlossningen ökar sammandragningarna i kvantitet och intensitet. Sammandragningarna hjälper till att töja nedre delen av livmodern och bereder väg för barnets utgång.
När man har en sammandragning så blir magen stenhård. Den blir en hård boll och det gör inte ont. Det kan dra lite mot slutet av graviditeten eftersom livmodern då är så stor.


Förvärk - En förvärk börjar från toppen av livmodern och sprider sig neråt. De kommer regelbundet och ökar i intensitet. De varar längre än sammandragningarna. En förvärk kan upplevas som ett tryck neråt och gör ofta ont. Många känner också att smärtan sprider sig ut i korsryggen, ungefär som vid mensvärk.


Tips om man har förvärkar:

- Ta ett varmt bad eller en dusch
- Vila
- Avslappning eller massage kan hjälpa
- Byta aktivitet, till exempel ställa sig upp när man sitter ner



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bebisimagen.blogg.se

Gravid med första bebisen

RSS 2.0