Vecka 13

Fostrets längd: 6,6 cm från hjässa till stuss

Grattis - du är nu gravid i vecka 13 och har inlett den 2: a trimestern! Fostrets olika organ fortsätter att växa, men organens "arkitektur" är lagd. Det betyder att skada på grund av läkemedel, infektion och liknande efter denna period inte ger missbildningar. Stämbanden börjar så smått att utvecklas. Fostrets bukspottskörtel börjar producera insulin, och levern börjar utsöndra galla.

Din livmoder växer i jämn takt. Detta kan ge upphov till lite magsmärtor. Prata alltid med din läkare eller barnmorska om du har magont. Mild smärta kan vara ofarliga ligamentsmärtor men låt alltid en sjukvårdspersonal bedömma detta.

Din aptit ökar, men tänk på att äta sunt!

Istället för att sova på rygg kan det vara klokt att hitta en annan sovställning. När du ligger på rygg ökar trycket på organ och blodådror som ligger "bakom" fostret.


__________________________________________________


Hur mår jag?
Jag mår super! Inge illamående, det gick över i vecka 7-8 ungefär.. Tröttheten har också gått över, var värst i vecka 2-8.
Nu njuter jag bara av graviditeten och längtar till sommaren då vår knodd förhoppningsvis anländer :)

 



Kommentarer
Ls

Trimester 2 Är först när du kommit in i vecka 16!

2013-01-05 @ 00:07:22
Michell

Ursäkta!
Såg att jag läst fel på min App, ser att jag än är i 1 trim. :)

2013-01-05 @ 07:02:04
URL: http://Bebisimagen.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bebisimagen.blogg.se

Gravid med första bebisen

RSS 2.0